fredag 1 februari 2013

Att färgsätta ett hem enligt feng shui.

Jag tänkte fortsätta med att berätta vidare hur man med hjälp av feng shui väljer färgsättningen för ett hem. 

Man kan säga att feng shui handlar om flera lager som man lägger över ett hem för att skapa den ultimata balansen. Till de ytliga lagren hör allt det som jag hittills nämnt om de fem elementen, möblering och kontraster. Det är sådant som vi alla instinktivt många gånger känner på oss när vi inreder. Ibland blir man ändå vilsen när man inreder och det beror nog mycket på de oändliga alternativen och trender som vi bombaderas av, och det är då vi feng shui konsulter behövs, fniss. För att påminna er om vad det är som behövs för att ni ska må bra.


Snäll mot ögat i dess form och färg.

En konsults uppgift är att känna efter vad det är som fattas i en inredning (eller finns för mycket av). Vi lär oss att sätta fingret på vad det är som behövs åtgärdas för att miljön ska gynna oss så mycket som möjligt. Vi fnittrade ofta på kvällarna i Göteborg under utbildningen över vårt -nya sjätte sinne- som öppnade en helt ny värld för oss.

Men, detta är ju absolut inte hela sanningen, och det är den djupa sidan av feng shui som egentligen intresserar mig allra mest och jag känner att jag inte kan hålla tyst längre! Ni är nu lite varma i kläderna redan och feng shui låter förhoppningsvis inte helt främmande för er längre. På Nordic school of feng shui lärde jag mig två sätt att färgsätta ett hem. Det första sättet är med hjälp av kompassen och det andra sättet är med en mental karta, en sk tre dörrars bagua, som kan tillämpas på en planlösning.

Mitt verktyg.


När man tillämpar dessa metoder på hemmet hittar man de olika områden i ett hem som jag t.ex. nämnde i föregående inlägg (här). Detta är egentligen det som gör feng shui så fascinerande och kan fylla en längtan efter något betydelsefullt i livet. De olika områden bestämmer även färgsättningen.


Hjärtat höll på formas redan i december - måste vara ett bra tecken altså, fniss.


Detta öppnar även helt nya möjligheter för den som är intresserad av mental träning och tankens kraft. Genom att finna de olika områden kan man genom sitt hem komma in i en process som för en framåt i livet - allt är givetvis upp till en själv. Precis som mental träning alltid är. Man utmanar sig själv och sina tankar om och om igen tills man en dag märker vilken upplyftande effekt det har på ens personliga utveckling. Feng shui stöder den mentala processen genom att möjliggöra bearbetningen i praktiken -på hemmet.

För den som blev nyfiken kan jag lova att det kommer mer om detta, för detta är ju det som kan göra ett hem extra värdefullt tycker jag. Detta är ofta tyvärr den biten som lämnar bort när man använder feng shui endast som inredningsverktyg. Givetvis kommer jag även att fortsätta med den "mindre invecklade" balansen som alla kan genomföra på sitt hem genom rätt möblering, de fem elementen och yin och yang. 


Jos kaipaat apua kotisi värimaailman valitsemiseen feng shui voi olla sinun juttusi. Kun opiskelin Nordic school of feng shui opistolla opimme kaksi tapaa värimaailman löytämiseen. Toiseen tapaan kuuluu kompassi! Kompassin avulla koti jaetaan yhdeksään eri osaan, ja joka osa edustaa osaa elämästäsi. Näin ollen, koti saa usein aivan eri merkityksen feng shuin kautta. Värimaailma jakautuu näiden yhdeksän osien mukaan. Tulos on harmoninen ympäristö joka tihkuu hyvinvointia.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar